imm01.jpg

Ruimtelijke gebouwen voor onderwijs


Via onderwijsvisie van de school naar gebouw
Kinderen brengen veel uren door in een schoolgebouw. Het is daarom belangrijk dat een schoolgebouw rijk aan beleving is en een aantrekkelijke en uitdagende omgeving vormt die uitnodigt tot het ondernemen van uiteenlopende activiteiten. We maken ruimtelijk architectuur met veel daglicht, die zorgt voor een prettige onderwijsomgeving.
DAT ontwerpt al ruim 20 jaar met veel plezier gebouwen voor onderwijs en ontmoeting. In die 20 jaar heeft het onderwijs een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Puur klassikaal onderwijs heeft plaats gemaakt voor een meer gedifferentieerde manier van onderwijs geven, gericht op de individuele behoeften van het kind. Een eigentijds schoolgebouw bestaat tegenwoordig uit verschillende type plekken, met een passende ruimte en sfeer voor de verschillende lessituaties. Kinderen en docenten kunnen zo een geschikte ruimte vinden voor alle werkvormen.

In de loop van de jaren hebben we voor vele specifieke vormen van onderwijshuisvesting ontworpen, waarbij soms meerdere partijen een eigen gezicht hebben gekregen binnen een IKC, MFA of Brede School. Om een specifiek resultaat te bereiken, ontstaan onze schoolontwerpen altijd via een interactieve aanpak, in overleg met de gebruikers en de stakeholders. Door bewust te ontwerpen en architectonische middelen efficiënt in te zetten, lukt het ons functionele schoolgebouwen te ontwerpen die bovendien erg ruimtelijk zijn, ondanks de scherpe budgetten in het primair onderwijs.

Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp in onze onderwijsgebouwen. Schoolbesturen hebben baat bij lage exploitatielasten: wij ontwerpen de gebouwen zo energiezuinig mogelijk. Omdat onderwijsopvattingen nooit stilstaan, ontwerpen we onze gebouwen altijd met een flexibele structuur, zodat ze multifunctioneel zijn en aanpasbaar aan veranderende ideeën. Want ook dat is duurzaam.
ald22.jpg
Ruimtelijke opzet
Voor de kindfuncties binnen BMV Aldenhof is het principe van een doorlopende leerlijn toegepast: van Kinderdagverblijf en Peuterspeelzaal naar basisschool. Deze leerlijn is in de ruimtelijke opzet van het gebouw te herkennen.

Meer over BMV Aldenhof Hoensbroek
Flexibel ruimtegebruik
Aan de rand van de Van Meursweide, een voormalig landgoedterrein in Heerde, heeft DAT Multifunctionele Accommodatie De Heerd ontworpen. Deze MFA biedt onderdak aan negen verschillende gebruikers. Dubbelgebruik van ruimtes is de basis van hun samenwerking en van het ontwerp.

Meer over MFA De Heerd
mfa12.jpg
pla01.jpg
Interactieve aanpak
In nauw overleg met de gebruikers zijn de plattegronden voor het Integraal Kind Centrum De Plaetse ontstaan. Belangrijk hierbij was de IKC-gedachte, waarbij de kinderopvang en de school daadwerkelijk als één organisatie samen willen werken in het gebouw.

Meer over IKC De Plaetse in Rijsbergen
Eigen karakter en identiteit
Conceptueel is de opgave voor het Esdal College in Klazienaveen te omschrijven als “huizen” rondom een centraal plein. De opgave is hiermee een vertaling geworden van het stedenbouwkundige principe van een kleine stad. Pleintjes en patio’s, verbonden door gangen, hechten de verscheidene huizen tot een geheel. Ieder ”huis” heeft zijn eigen vorm en uitstraling.

Meer over Esdal College in Klazienaveen
esd11.jpg