In 2016 is de snelweg die de stad doorsnijdt, verplaatst naar een 2-laagse tunnel. Met als resultaat dat 80% van het huidige verkeer ondergronds rijdt en de stad is teruggegeven aan de bewoners en bezoekers. In het stedenbouwkundig plan van West 8 in samenwerking met supervisor Fred Humblé ligt ‘De Groene Loper’ boven op de tunnel. De Groene Loper verbindt niet alleen het oostelijk en westelijk deel van de stad, maar versterkt ook de verbinding tussen stad en heuvelland.
Een fietsbrug verbindt de noordelijke landgoederen met de historische stad. Deze nieuwe verbindingen, samen met het groene karakter en de woningbouwontwikkelingen, maken van een stedelijke ‘rug’ een nieuwe voorkant. Achterstandswijken worden populaire woonmilieus, versterken de sociale cohesie en nieuwe stedelijke ontwikkelingen.
Een fietsbrug verbindt de noordelijke landgoederen met de historische stad. Deze nieuwe verbindingen, samen met het groene karakter en de woningbouwontwikkelingen, maken van een stedelijke ‘rug’ een nieuwe voorkant. Achterstandswijken worden populaire woonmilieus, versterken de sociale cohesie en nieuwe stedelijke ontwikkelingen.
In opdracht van Ballast Nedam werkten de architectenbureaus Brink, HILBERINKBOSCH, Humblé Martens & Willems, Mathieu Bruls en DAT in gezamenlijke ontwerpsessies nauw samen aan het creëren van een gevarieerd en solide architectonisch straatbeeld van stadswoningen en appartementengebouwen aan weerszijden van de Groene Loper.
Met maquettes zijn straatgevels gevormd waarin ontwerpen reageerden op aangrenzende plannen met behoud van hun eigen architectonische signatuur. Gebouwen zijn beoordeeld in hun context en als onderdeel van het geheel.
Met maquettes zijn straatgevels gevormd waarin ontwerpen reageerden op aangrenzende plannen met behoud van hun eigen architectonische signatuur. Gebouwen zijn beoordeeld in hun context en als onderdeel van het geheel.
'Couleur locale'
De ‘couleur locale’ van het gebied vormt het hoofdconcept voor de architectuur en zorgt ervoor dat ontwerpen deel uitmaken van dezelfde architectonische familie en zich visueel verhouden tot het omliggende stadsgebied.
Deze ‘couleur locale’ verwijst naar de architectuur van de grote lanen van eind 19e eeuw van steden als Maastricht, Antwerpen en Aken. Een rijke architectuur van metselwerk doorsneden door banden van lokale natuursteen, prominente kroonlijsten en verticale, verspringende geveldelen. Om een afwisselende en levendige schaal in de grote straatgevel te realiseren, zijn bouwblokken van huizen samengesteld in kleinere ensembles, geaccentueerd door verschillende baksteenkleuren gekozen uit een subtiel kleurpalet.
De ‘couleur locale’ van het gebied vormt het hoofdconcept voor de architectuur en zorgt ervoor dat ontwerpen deel uitmaken van dezelfde architectonische familie en zich visueel verhouden tot het omliggende stadsgebied.
Deze ‘couleur locale’ verwijst naar de architectuur van de grote lanen van eind 19e eeuw van steden als Maastricht, Antwerpen en Aken. Een rijke architectuur van metselwerk doorsneden door banden van lokale natuursteen, prominente kroonlijsten en verticale, verspringende geveldelen. Om een afwisselende en levendige schaal in de grote straatgevel te realiseren, zijn bouwblokken van huizen samengesteld in kleinere ensembles, geaccentueerd door verschillende baksteenkleuren gekozen uit een subtiel kleurpalet.
Detail
En meer in detail wordt de schaal van de blokken doorbroken door een korter ritme van raamopeningen, pilasters, erkers en (verhoogde) entrees. De afwisseling prikkelt de voorbijganger die steeds meer tastbare details ontdekt, zoals bijzondere hekken, uitstekende stenen bij de scheiding van twee woningen en de armaturen boven de voordeuren. Elk huis heeft zijn eigen signatuur.
En meer in detail wordt de schaal van de blokken doorbroken door een korter ritme van raamopeningen, pilasters, erkers en (verhoogde) entrees. De afwisseling prikkelt de voorbijganger die steeds meer tastbare details ontdekt, zoals bijzondere hekken, uitstekende stenen bij de scheiding van twee woningen en de armaturen boven de voordeuren. Elk huis heeft zijn eigen signatuur.
Een mooi detail zijn de unieke reliëftekeningen van de Limburgse kunstenaar Charles Eyck die de balkons sieren bij de woningen aan de President Rooseveltlaan. Oude werktekeningen van twee glas-in-lood-ramen van deze kunstenaar zijn achterhaald en zijn in samenspraak met de familie van Charles Eyck verwerkt op de balkons. Een betekenisvol Maastrichts element aan de nieuwe statige laan.
Opdracht
Stedenbouwkundige en architectonische opgave van de nieuwbouw van totaal 102 woningen
Fase 1:
18 woningen, 17 appartementen
Fase 2:
27 woningen, 40 appartementen
Opdrachtgever
Ballast Nedam
Stedenbouw en landschap
West 8
Meewerkende architecten
Brink achitectuur & stedenbouw
HILBERINKBOSCH
Humblé Martens & Willems
Mathieu Bruls
Adviseurs
Adviesbureau Brekelmans (constructie)
Uitvoering
Laudy Bouw & Ontwikkeling
Periode
2017-2023
Fotografie
René de Wit
Jeroen Musch
Stedenbouwkundige en architectonische opgave van de nieuwbouw van totaal 102 woningen
Fase 1:
18 woningen, 17 appartementen
Fase 2:
27 woningen, 40 appartementen
Opdrachtgever
Ballast Nedam
Stedenbouw en landschap
West 8
Meewerkende architecten
Brink achitectuur & stedenbouw
HILBERINKBOSCH
Humblé Martens & Willems
Mathieu Bruls
Adviseurs
Adviesbureau Brekelmans (constructie)
Uitvoering
Laudy Bouw & Ontwikkeling
Periode
2017-2023
Fotografie
René de Wit
Jeroen Musch