
In deze studie is onderzocht hoe een versleten, in zichzelf gekeerde buurt, stapsgewijs kan veranderen in een nieuwe, aantrekkelijke woonomgeving voor een brede doelgroep. De buurt ligt aan de rand van Breda, verscholen achter historische lintbebouwing, en is ingeklemd tussen dit lint, een industrieterrein en de Spoorweg. De studie heeft geresulteerd in een voorstel hoe de wijk zowel intern als extern kan worden geopend. Net als in de oude buurt blijven er kleinere ruimtelijke eenheden aanwezig (zoals bijvoorbeeld hofbebouwing voor een hechte Molukse gemeenschap), maar deze eenheden zijn nu geopend naar en gerelateerd aan een groter geheel van buurt, wijk en stad.
Faseerbaar plan
De bestaande wijk kan in fases worden vernieuwd. Elke afgeronde fase is een op zichzelf staand geheel. Oude en nieuwe fragmenten kunnen naast elkaar blijven functioneren. Terwijl alle woningen uiteindelijk worden gesloopt, zijn de huidige bewoners slechts voor een deel op tijdelijke, vervangende huisvesting aangewezen: via een doorstroommechanisme komen nieuwe woningen beschikbaar voordat in een volgende fase oude huizen worden gesloopt.
De bestaande wijk kan in fases worden vernieuwd. Elke afgeronde fase is een op zichzelf staand geheel. Oude en nieuwe fragmenten kunnen naast elkaar blijven functioneren. Terwijl alle woningen uiteindelijk worden gesloopt, zijn de huidige bewoners slechts voor een deel op tijdelijke, vervangende huisvesting aangewezen: via een doorstroommechanisme komen nieuwe woningen beschikbaar voordat in een volgende fase oude huizen worden gesloopt.
Spoorweggeluid
De wijk zal worden afgeschermd van het spoorweggeluid door een speciaal daartoe ontworpen rij woningen. Deze woningen (3 bouwlagen hoog) hebben alternerend hun ontsluiting aan de zijde van het park en aan de zijde van het spoor. Om te voorkomen dat de achterkanten van de woningen grenzen aan het openbaar gebied hebben de woningen aan beide zijden voorgevels. De verdiepingen aan de zijde van het spoor zijn uitgerust met een zogenaamde dove gevel.
De wijk zal worden afgeschermd van het spoorweggeluid door een speciaal daartoe ontworpen rij woningen. Deze woningen (3 bouwlagen hoog) hebben alternerend hun ontsluiting aan de zijde van het park en aan de zijde van het spoor. Om te voorkomen dat de achterkanten van de woningen grenzen aan het openbaar gebied hebben de woningen aan beide zijden voorgevels. De verdiepingen aan de zijde van het spoor zijn uitgerust met een zogenaamde dove gevel.
Groene long
Het nieuwe hart van de wijk wordt gevormd door een langgerekte, groene parkzone, de 'long' van de wijk. Alle nieuwe woningen zijn gericht op dit park. Hoewel de woningdichtheid in de nieuwe situatie toeneemt, verleent dit riante, groene gebied de nieuwe wijk een zekere luxe.
Het nieuwe hart van de wijk wordt gevormd door een langgerekte, groene parkzone, de 'long' van de wijk. Alle nieuwe woningen zijn gericht op dit park. Hoewel de woningdichtheid in de nieuwe situatie toeneemt, verleent dit riante, groene gebied de nieuwe wijk een zekere luxe.














Opdrachgever
WonenBreburg
Opgave/ functie
Studie
Team
Walter van der Hamsvoord, Theo van Esch, Ton van der Hagen, Jan-hubert Bisschops, Jeanine van der Vliet
Opgeleverd
2008
WonenBreburg
Opgave/ functie
Studie
Team
Walter van der Hamsvoord, Theo van Esch, Ton van der Hagen, Jan-hubert Bisschops, Jeanine van der Vliet
Opgeleverd
2008