In het bosrijke gebied tussen Tilburg en Goirle bevindt zich het schoolgebouw van De Keyzer, op het groene terrein bij zorginstelling Sterk Huis (voorheen Kompaan). Een bestaand, paviljoenachtig schoolgebouw is door DAT in twee fasen uitgebreid tot een 20-klassige school voor voortgezet onderwijs. De school wordt bezocht door kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden. Er is daarom in het gebouw veel ruimte gereserveerd voor bijzondere functies: er zijn uitgebreide faciliteiten voor sport en fysiotherapie en er zijn ruimten voor logopedie, remedial teaching en verzorging.
De hoofdopzet van de school is dat de groepsruimten voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw in afzonderlijke, overzichtelijke clusters zijn geordend. Deze clusters grijpen als vingers in het groen. Hoewel ruimtelijk met de basisschool verbonden, heeft het Voortgezet Speciaal Onderwijs als stoere middelbare school een eigen herkenbare plek binnen De Keyzer.
Speciaal onderwijs
Het onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsproblemen vergt een duidelijke structuur. Het gebouw van De Keyzer is hierin ondersteunend. Het is helder van opzet en prikkelarm. Elk klaslokaal heeft een afzonderlijke, afsluitbare concentratieruimte. Ter plaatse van de knooppunten in het gebouw is er voldoende ruimte gemaakt voor de drukke kinderen en is de materiaaltoepassing ingetogen, sfeervol en robuust.
Het onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsproblemen vergt een duidelijke structuur. Het gebouw van De Keyzer is hierin ondersteunend. Het is helder van opzet en prikkelarm. Elk klaslokaal heeft een afzonderlijke, afsluitbare concentratieruimte. Ter plaatse van de knooppunten in het gebouw is er voldoende ruimte gemaakt voor de drukke kinderen en is de materiaaltoepassing ingetogen, sfeervol en robuust.
Open en buiten
In het verlengde van de geschiedenis die de school heeft als “openluchtschool”, heeft het gebouw een sterke relatie met de buitenruimte. Elke ruimte heeft een rechtstreekse deur naar buiten en elke ruimte heeft een veelvoud aan mogelijkheden om direct te ventileren met frisse boslucht. Bewegend door de verkeersruimtes van de school, verzorgen de royale glazen puien steeds nieuwe perspectieven op het boslandschap. Het buitengebied speelt een belangrijke aanvullende rol in het onderwijs in de vorm van ontspanning en beweging.
In het verlengde van de geschiedenis die de school heeft als “openluchtschool”, heeft het gebouw een sterke relatie met de buitenruimte. Elke ruimte heeft een rechtstreekse deur naar buiten en elke ruimte heeft een veelvoud aan mogelijkheden om direct te ventileren met frisse boslucht. Bewegend door de verkeersruimtes van de school, verzorgen de royale glazen puien steeds nieuwe perspectieven op het boslandschap. Het buitengebied speelt een belangrijke aanvullende rol in het onderwijs in de vorm van ontspanning en beweging.
Opdracht
Architectonische opdracht voor gefaseerde nieuwbouw en renovatie van de school
Opdrachtgever
Stichting Biezonderwijs
Adviseurs
MTD (landschap)
Huisman & Van Muijen (installaties fase 1 en 2)
Van de Laar (constructie fase 1)
Adviesbureau S. van Boxtel (constructie fase 2)
Schreven's bouwkosten adviesbureau
Uitvoering
Van der Pas (fase 1)
J.A. van Gisbergen (fase 2)
Periode
1999-2003
Fotografie
Michel Kievits
Architectonische opdracht voor gefaseerde nieuwbouw en renovatie van de school
Opdrachtgever
Stichting Biezonderwijs
Adviseurs
MTD (landschap)
Huisman & Van Muijen (installaties fase 1 en 2)
Van de Laar (constructie fase 1)
Adviesbureau S. van Boxtel (constructie fase 2)
Schreven's bouwkosten adviesbureau
Uitvoering
Van der Pas (fase 1)
J.A. van Gisbergen (fase 2)
Periode
1999-2003
Fotografie
Michel Kievits