Brede School Waterhoef

Klooster als beeldbepalend element voor een nieuwe brede school Oisterwijk, (2009-2011)
Een klein en tot gemeentelijk monument verklaard klooster vormde, samen met de richtlijnen voor een duurzame, groene en frisse school (pilotproject van het Astmafonds en de GGD), het uitgangspunt voor de bouw van de bredeschool in de dorpskern van Oisterwijk. DAT heeft een ensemble van kleine gebouwen ontworpen die vloeiend opgaan in het historische straatbeeld en geschikt zijn voor de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs.
deel deze pagina via:
TwitterFacebookLinkedIn

Nieuwbouw past zich aan klooster aan

De grootste uitdaging van de opdracht was de benodigde omvangrijke nieuwbouw niet het karakteristieke klooster te laten overstemmen. Dit is opgelost door meerdere kleinschalige gebouwen te ontwerpen waarvan de langskappen op de klaslokalen even hoog zijn als het bestaande klooster. Daarnaast zijn de verticale ramen van de klaslokalen geïnspireerd door de ramen van het klooster. De daken, die zich als het ware om de muren heenvouwen, zijn bedekt met donkere dakpannen. Aan dit enigszins moderne en strenge aspect is een kinderlijke twist gegeven door de kopse wanden te bekleden met felgekleurde houten latten.

Natuurlijke levensloop

In de toewijzing van de functies aan de diverse gebouwen heeft DAT een natuurlijke levensloop verwerkt. Het kinderdagverblijf is gevestigd in het oude klooster. In de nieuwe gebouwen, die met elkaar en met het klooster verbonden zijn, liggen de lokalen voor de basisschool en de gymzaal. De peuterspeelzaal is gesitueerd in de verbindingsgang tussen het monumentale klooster en de nieuwe gebouwen. En vormt zo een natuurlijke opstap van kinderdagverblijf naar basisschool.

Frisse school met een bijzondere dakfunctie

Om de luchtkwaliteit in de klaslokalen te waarborgen, heeft DAT ervoor gekozen in elk lokaal speciale ventilatieroosters in de raamkozijnen te verwerken. Op deze manier is een verlaagd plafond niet nodig, blijft de totale hoogte van de school beperkt en worden dakinstallaties vermeden. Het dak van de gymzaal kan daardoor volledig begroeid worden en het dak van de verbindingsgang krijgt een functie als dak-leertuin.

School die klaar is voor de toekomst

Voor het binneninterieur is een afwisseling van speelse en neutrale kleuren gebruikt. Er zijn schuifwanden geplaatst die het mogelijk maken de klaslokalen in grotere ruimten te veranderen. De wanden van de klaslokalen naar de gang zijn middels grote schuifdeuren half open te zetten en de wanden tussen twee lokalen in kunnen volledig weggehaald worden. Op deze manier kan er van vier lokalen één groot onderwijslokaal gemaakt worden en is de school toegerust voor de huidige en toekomstige onderwijsontwikkelingen.

team
Theo van Esch, Eefje Rikhof, Desiree Vermeer, Jorus van Boven, Mark Brouwers

website
www.agentschapnl.nl
www.laride.nl

09757_01_foto.jpg
09757_12_foto.jpg
09757_16_foto.jpg
09757_15_foto.jpg
09757_17_foto.jpg
09757_13_foto.jpg
09757_11_foto.jpg
09757_22_foto.jpg
09757_24_foto.jpg
09757_19_foto.jpg
09757_21_foto.jpg
09757_20_foto.jpg
09757_25_foto.jpg
09757_23_foto.jpg
09757_06_foto.jpg
09757_08_foto.jpg
09757_09_foto.jpg
09757_07_foto.jpg
09757_10_foto.jpg
09757_18_foto.jpg
09757_02_datasheet.jpg
09757_03_situatie.jpg
09757_04_bestaand_klooster.jpg
09757_09_programma.jpg
09757_26b_installatiesl.jpg
09757_27_GPR_ore_22_04.jpg
09757_28_collage_dakleertui.jpg
09757_14_flexibiliteit_loka.jpg
09757_2d_lokalen_met_dichte_en_op.jpg
kaartweergavechronologie